loading...

تبادل دانش

   آزمون زبان یکی از مهمترین ارکان در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در کلیه رشته ها محسوب می شود. همین امر موجب شده برخی از دانشجویانی که پایه زبان چندان خوبی ندارند یا دانشجویانی که در رشت

بهاره مظاهری بازدید : 1521 1395/02/03 نظرات (0)

  


آزمون زبان یکی از مهمترین ارکان در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در کلیه رشته ها محسوب می شود. همین امر موجب شده برخی از دانشجویانی که پایه زبان چندان خوبی ندارند یا دانشجویانی که در رشته تحصیلی شان کمتر با زبان انگلیسی سر و کار داشته اند، جهت آمادگی برای آزمون ارشد و دکتری با مشکل جدی رو به رو شوند. البته برخی به دلیل عدم فرصت کافی برای مراجعه به کلاسهای زبان و طی کردن ترمهای متوالی و متعدد آسان ترین راه حل یعنی حذف کلی درس زبان و نزدن تست های آن در آزمون را انتخاب می کنند و ناخواسته و نادانسته مرتکب اشتباه بزرگی می شوند، زیرا امتیاز و برگ برنده مهمی را که می تواند سبب پیشی گرفتن آنها از سایر رقبا شود، از دست می دهند.

 

باید توجه داشت که نمره زبان برای رشته هایی که عموم دانشجویان آن کمتر به زبان اهمیت می دهند، نظیر رشته های الهیات بسیار حیاتی و موثر است. برای اینکه بیشتر متوجه اهمیت این موضوع شوید یک مثال عینی می زنم. من در مقطع کارشناسی در رشته فیزیک تحصیل کردم ولی برای کارشناسی ارشد اقدام به تغییر رشته کردم و در آزمون رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کردم. هرچند برای آزمون با انبوهی از دروسی که تا به حال نخوانده بودم مواجه بودم ولی برگ برنده من نمره درس زبان بود که باعث شد با کمال شگفتی برای خودم ودیگران موفق به کسب رتبه 11 در کنکور ارشد شوم. بنابراین توصیه جدی من به شما این است که برای موفقیت در آزمون ارشد و دکتری به هیچ وجه از درس زبان غفلت نکنید و بیخیال آن نشوید.

حال سوال اینجاست که از چه راهی می توان در فرصت کم نتیجه قابل قبولی در آزمون زبان کسب کرد. در ادامه مطلب به دو راه حل کاربردی اشاره می کنم:

 

1- اگر پایه زبان متوسطی دارید، پیشنهاد می کنم با مراجعه به تست های زبان سالهای گذشته بررسی کنید که در تست های مربوط به گرامر بیشتر از چه مباحثی سوال مطرح شده است. بر این اساس مباحث و سرفصل ها را اولویت بندی کنید و به ترتیب هر مبحث را از روی کتب گرامر مطالعه نمایید. بدین ترتیب شما از زمان خود بهترین استفاده را کرده اید و وقت خود را صرف خواندن مباحثی که احتمال کمی برای آمدن آنها در آزمون وجود دارد نکرده اید.

این نکته را به یاد داشته باشید که در آزمون های تستی دانستن دقیق یک مطلب بسیار بسیار بهتر از دانستن سطحی تمامی مطالب است. یعنی اگر شما مباحث کمی را بدانید ولی آنچه خوانده اید را دقیق و عمقی خوانده باشید، نتیجه خیلی بهتری می گیرید تا اینکه همه مباحث را سرسری مرور کرده باشید. این نکته برای تمام دروس کاربرد دارد، زیرا تمرکز در سوالات تستی بیشتر بر نکات انحرافی و اختلافات اندک و جزئی است و معمولا گزینه ها بسیار به هم نزدیک هستند به طوریکه با یک بار مطالعه سطحی مطلب، متوجه گزینه درست نخواهید شد. بنابراین اگر فرصت کمی دارید باید با یک بررسی دقیق به اولویت بندی مباحث هر درس بر اساس میزان تستی که در سالهای گذشته از آنها آمده، بپردازید و تنها مباحث پر اهمیت را بخوانید و سایر مباحث را حذف کنید، یعنی از خیر چند تستی که از این مباحث ممکن است بیاید بگذرید و تمرکزتان تنها بر تست های مباحث انتخابی تان باشد تا مطمئن شوید تست های این مباحث را حتما صحیح می زنید. به خاطر داشته باشید که نزدن تست، بهتر از غلط زدن آن است.

2- اما اگر پایه زبان ضعیفی دارید، استفاده از روش پیشین برایتان دشوار است، زیرا باید خود به دنبال مطالعه مباحث در کتب و جزوات گوناگون باشید که با توجه به ضعف ریشه ای در زبان به احتمال زیاد از این طریق به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. بنابراین راه دیگری را به شما توصیه می کنم. البته این راه احتیاج به صرف وقت بیشتری (حداقل 6 ماه) دارد ولی در عوض پایه زبان شما را به طور ریشه ای و اساسی تقویت می کند که این مساله برای موفقیت شما در آینده و در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز بسیار موثر است، زیرا همانطور که می دانید هرچه مقطع تحصیلی بالاتر باشد، نیاز به زبان بیشتر است. بدین ترتیب اگر فرصت کمی تا آزمون باقیست این روش به شما توصیه نمی شود.

راه پیشنهادی من برای تقویت ریشه ای زبان در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه شش ماهه، شرکت در کلاس های فن ترجمه دکتر آموخته است (توجه داشته باشید که شش ماه در مقایسه با اینکه برخی، سالهای متمادی کلاس زبان می روند و در آخر هم به نتیجه مطلوبی در آزمون زبان دست پیدا نمی کنند، مدت زمان کوتاهی است). هرچند همانطور که از اسم این کلاسها بر می آید هدف نهایی آن آموزش ترجمه صحیح است، ولی دکتر آموخته در این کلاسها ابتدا گرامر را با روشی نوین به شما می آموزد و در ادامه روش صحیح ترجمه را بر اساس این گرامر که به آن روش گشتاری می گویند، آموزش می دهد.

کلاس های فن ترجمه در 3 ترم سه ماهه برگزار می شود که برای یادگیری گرامر و تست زدن تنها شرکت در ترم 1و 2 فن ترجمه کافیست و باقی مطلب یعنی مسلط شدن بر مباحث و به کارگیری آنها در تستها به تمرین و پشتکار شما بستگی دارد.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که با شرکت در این کلاسها علاوه بر تقویت گرامر، می توانید به راحتی از عهده تست های درک مطلب نیز برآیید و به طور کلی اگر به اندازه کافی تمرین کنید پس از مدتی متوجه یک جهش اساسی و بلند در سطح تسلط خود به زبان انگلیسی خواهید شد.

به شخصه با اینکه پایه زبان خوبی داشتم از شرکت در کلاسهای دکتر آموخته بسیار لذت بردم و مطالب بسیار زیادی آموختم. و با استفاده از مطالب کلاسهای ایشان در آزمون تولیمو که توسط سازمان سنجش برگزار می شود و در سطح آزمون تافل است، نمره 582  را کسب کردم.

 

برای شرکت در کلاس فن ترجمه می توانید به سایت رسمی موسسه دکتر آموخته مراجعه نموده و ثبت نام نمایید. اما اگر به هر دلیلی امکان حضور در این کلاس ها را ندارید می توانید از فایل صوتی کلاسها و جزوه های آن استفاده کنید. البته باید بدانید که این فایلهای صوتی به هیچ وجه نمی تواند جای حضور در کلاس ایشان را بگیرد و به آن اندازه ثمر بخش باشد. بنابراین تنها در صورتی که اصلا امکان شرکت در کلاسها را نداشتید، از آنها استفاده کنید.


فایل های صوتی کلاس فن ترجمه 1 دکتر آموخته

جلسه 1

جلسه 2

جلسه 3

جلسه 4

جلسه 5: قسمت اول - قسمت دوم

جلسه 6: قسمت اول - قسمت دوم

جلسه  7

جلسه  8: قسمت اول - قسمت دوم

جلسه  9

جلسه  10

 

جزوه کلاس فن ترجمه 1:

قسمت اول

قسمت دوم

جزوه کلاس فن ترجمه 2 

جزوه خلاصه نویسی شده فن ترجمه 1، 2 و 3

 

فایل های صوتی کلاس فن ترجمه 2 دکتر آموخته

جلسه 1

جلسه 2

جلسه 3

جلسه 4

جلسه 5

جلسه 6

جلسه 7

جلسه 8

جلسه 9

جلسه 10

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
خیریه همت : تامین هزینه های درمان بیماران، تهیه جهیزیه نیازمندان و ...


ستاد دیه

تصویر : https://rozup.ir/view/1483895/عکس ستاد دیه.jpg

بنیاد نیکوکاری رایحه: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

تصویر : https://rozup.ir/view/1483817/عکس رایحه.jpg

درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: بهترين صدقه اين است كه انسان علمى را بياموزد و سپس آن را به برادر خود آموزش دهد. سلام خوشحالم از اینکه از این وبلاگ دیدن می فرمایید. امیدوارم بتوانم از طریق این وبلاگ مطالب مفید و کاربردی و آموخته هایم را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
اهدای سلول های بنیادی

تصویر : https://rozup.ir/view/1483972/عکس اهدای سلول بنیادی.jpg

اهدای عضو اهدای زندگی

تصویر : https://rozup.ir/view/1484063/عکس اهدای عضو2.jpg